Førerkort bil, klasse B

Ønsker du å ta lappen på bil? Hattrem Trafikkskole vil kunne tilby deg en trygg og sikker opplæring til konkurransedyktige priser. Vi tilbyr opplæring for bil med manuell og automatisk gir.

Hattrem Trafikkskole tilbyr opplæring med manuelt og automatisk gir. Om vi studerer data fra nybilsalget i Norge de siste årene, er over 90 prosent av bilene solgt med automatgir. Fremtiden er altså automatisk, og man kan spørre seg om det er nødvendig å kjøre opp med manuell girkasse. Hattrem trafikkskole tilbyr derfor opplæring på klasse B, kode 78 (begrenset til kjøretøy med automatgir). På den måten kan våre elever selv velge hva de vil kjøre opp til. Det anbefales å lese seg litt opp på fordeler og ulemper ved dette, eller kontakte vårt servicekontor for ytterligere spørsmål.

Det anbefales og starte i god tid, gjerne ett år i forveien. Det vil da være god tid til egentrening og vi kan utnytte fridager for å få ned fravær på skole/arbeid.

Vi henter og bringer uten at det går ut over kjøretimen.

Obligatoriske emner:

• Trinnvurdering trinn 2
  • Sikkerhetskurs på bane
  • Trinnvurdering trinn 3
  • Sikkerhetskurs på vei

Hva må jeg ha med til førerprøven?

- Gyldig legitimasjon

- Penger til gebyr

Er det lang ventetid på førerprøve?

Ventetiden er sesongbasert. Av erfaring har sommerhalvåret lengst ventetid. Ta kontakt med trafikkskolen i god tid før ønsket dato.

Hvor lang tid tar det å gjennomføre opplæring til bil?

Det er mulig å få det til på ca. 2 måneder, men vi anbefaler å komme i gang så tidlig som mulig, gjerne et år i forveien.

Dersom jeg kjører opp på bil med automat. Kan jeg senere utvide til bil med manuelt gir?
Ja, du trenger bare en praktisk prøve på trafikkstasjonen, da med manuelt giret bil.

Dersom jeg har fått inndratt førerkortet, når kan jeg begynne å kjøre igjen?

Det er ikke tillatt å øvelseskjøre i perioden sperrefristen gjelder for, med mindre man har samtykke til å øveleskjøre fra politiet. Det er lov å avlegge teoriprøve i tidsrommet sperrefristen gjelder.

Hva må jeg tenke på i forbindelse med øvelseskjøring?
Ha med gyldig trafikalt grunnkursbevis og legitimasjon med bilde. Ledsager må være fylt 25 år og hatt førerkort for klassen sammenhengende siste 5 år. I tillegg må bilen være utstyrt med en rød L og ekstra innvendig speil.

Trenger jeg trafikalt grunnkurs når jeg har fylt 25 år?
Nei, man er fritatt trafikalt grunnkurs, men må gjennomføre førstehjelp og mørkedemonstrasjon. Øvelseskjøring kan starte før dette er gjennomført.

Kan jeg øvelseskjøre med tilhenger?

Ja, så fremt totalvekt på bil og henger ikke overskrider 3,5 tonn.

Kan jeg ha passasjerer i bilen mens jeg øvelseskjører?

Ja, du kan ha passasjerer i bilen.

Levert av
mangadexmangadex